I en tid som i allra högsta grad präglas av digitalisering och sociala medier är rätt exponeringsstrategi A och O. Det handlar helt enkelt att välja rätt sätt att synas på som företag.
I den här artikeln diskuteras de nya kraven inom marknadsföring och på vilket sätt företag bör välja exponering. Häng med!
Viktigt med strategi
Med det stora utbudet av kanaler och digitala plattformar som finns idag är det lätt att hoppa in i leken utan någon konkret plan. Det stående tipset för företag som vill lyckas med att synas “online” är att utgå från en tydlig strategi. Precis som LinkedIn-proffset Maria Pettersson säger är det många saker som ska vägas in i strategin. Hon menar att det inte är gångbart att kommentera och dela utan någon direkt eftertanke: – ALLT syns. Man måste ha en strategi för hur man väljer att kommentera och dela.
”Allt du gör syns i nätverket” – NyTeknik
Produktionsbolag och kreativa partner som till exempel: https://www.bsmart.se/ besitter expertis inom området med syftet att hjälpa företag med rätt exponering. Då blir företagets budskap studerat på ett professionellt sätt redan från start och verksamhetens koncept förmedlas korrekt i bild och film. Ett professionellt produktionsbolag ser även till att reklamregler i sociala medier följs.
För stora verksamheter kan det idag vara rätt satsning att anlita en eller flera personer för att sköta företagets sociala medier, vilket är en del av marknadsföringen i företag idag. En regelbunden aktivitet av publiceringar är gynnsamt. Att lägga upp bilder eller filmer utan någon logisk baktanke kan fungera på kort sikt. För företag som vill generera tillväxt via exponeringen är det dock viktigt att inlägg, delningar och kommenterar görs på ett genomtänkt sätt.