Det sägs att kunden är vinnaren i den digitala marknadens era. Den starka efterfrågan på snabba leveranser, få misstag och stort utbud har gjort att företagen enbart slåss om de små marginalerna. Fria returer är enligt många experter det som har givit e-handel sin starkaste konkurrenskraft.
Att informationshantering och lagerhållning är en av marknadens mest betydande flaskhals är något som applog.se är medvetna om. De får dagligen in förfrågningar om koncept för informationshantering, auto ID och mobila applikationer. Det är på lagret och leveranssidan som de absolut viktigaste marginalerna går att hitta.
Bäst lagerhantering vinner
Hur är du själv som konsument? Allt fler människor ser fördelarna med e-handeln. Du kan överskådligt jämföra butikernas priser, snabbt och enkelt avgöra vilken återförsäljare som erbjuder snabbast leverans – och är inte returen gratis, så klickar du förmodligen hem samma vara från ett annat företag. Många konsumenter har som systematik att man klickar hem varor som man till majoriteten av fallen skickar tillbaka, gratis. Hur gör man det hållbart som företag? I SR kan man höra ett reportage detta fenomen.
Svenskarna klickar hem varor som aldrig förr, och undersökning efter undersökning pekar på att kunderna är mycket medvetna om hur de ska hitta de billigaste och smidigaste alternativen.
Så hur sänker man som företag sina leveranskostnader? Det är en avgörande fråga för e-handelsplattormar. De flesta arbetar med att effektivisera sin lagerlogistik för att undvika misstag. På en stor plattform är varje litet småfel ett stort misstag och därför är det många som vänder sig till företag som Applog som kan erbjuda olika nytänkande koncept.
Konkurrensen är reell och betyder också att mindre koncerner snabbt slukas av större som har råd att täcka de kostnader som man som e-handlare själv får stå för, till exempel returleveransen.
Andra utmaningar som e-handelsföretag står inför är:
- Att byta ut bränslet i tanken mot grönt bränsle
- Att synas i sociala medier
- En fungerande sida både för mobil och datoranvändare
Eftersom vi är i startgropen för den nya digitaliseringen och samtidigt befinner oss i ett skede där vi ifrågasätter långa leveranser som släpper ut tunga avgaser står hela marknaden inför en mycket omfattande förändring. Det ska bli mycket spännande att följa hur situationen utvecklas, och vi väljer att tro på människans mycket goda innovationsförmåga.