Så marknadsför du ditt företag online

Alla företag finns på nätet och det är också där kunderna finns. För att nå dina kunder behöver du satsa på digital marknadsföring. Det finns flera metodet som du kan använda för att göra reklam för ditt företag, som sociala media och genom att betala för annonser. Du kan också skriva en artikel och publicera den i en nyhetstidning.

Vi spenderar en stor del av vår tid på nätet och idag lägger företag mer pengar på reklam på internet, än de gör i papperstidningar och tv-reklam. Ett problem med internet är just att “alla är där”. Det är svårt för ett företag att ta sig igenom internetbruset och verkligen nå kunderna. Samtidigt är internet en sådan möjlighet, då du utan en stor kassa kan nå tusentals kunder. Det är därför smart att satsa på digital marknadsföring online för att nå både nya och gamla kunder. Vanliga kanaler för digital marknadsföring är:

  • Hemsida
  • Sociala medior
  • Bloggar
  • Artiklar i tidningar

Sociala medier

Du behöver både en hemsida, gärna en blogg och så konton på sociala media. Vissa företag finns både på Facebook, Twitter, Instagram och Pinterest, medan andra väljer att bara fokusera på en eller ett par kanaler. För att lyckas på sociala medier måste du vara aktiv, det räcker inte med att skapa ett konto, utan du måste skriva inlägg, lägga ut bilder och besvara kommentarer. Därför kan det vara klokt att först ta reda på var dina kunder finns. Pinterest används till exempel främst av kvinnor, vilket gör att den kan passa en skönhetssalong eller fitnesstudio, men inte nödvändigtvis en ingenjörsbyrå. Ta även reda på var dina befintliga kunder brukar vara på nätet. Om majoriteten av dina kunder använder Twitter eller Facebook, men ingen använder Instagram, kommer du troligtvis också hitta dina presumtiva kunder på just Twitter och Facebook.

Annonser och artiklar

Det är väl värt att betala för annonser på de olika kanalerna som dina kunder använder. Idag kan du rikta reklamen så att den när just din målgrupp. Du kan också ta hjälp av en marknadsföringskonsult för att lyckas med riktade annonser. Ett annat sätt är att betala för att publicera artiklar och blogginlägg på nyhetssajter. Då får du en möjlighet att visa din expertis. En bra bloggpost kan ge dig många nya kunder.