Utbilda kollegorna i framgångsrikt bemötande

Hur arbetar man egentligen med sin interna kommunikation på sin arbetsplats? Många menar att regel nummer ett för ett framgångsrikt företag är att skapa en gemensam sammansvärjning. Traditionella (och enligt somliga: tråkiga) ord som samarbete och bemötande är det som skiljer ett framgångskoncept från ett misslyckat. Tänk då att det finns kurser i framgångsrikt bemötande som både är roliga och insiktsfulla! Blir det nästa kvartalsaktivitet på jobbet?

Ett framträdande om framgångsrikt bemötande, som väcker många frågor och uppmuntrar till en hel del skratt kan du hitta här: http://www.matsdanielsson.se/framgangsrikt-bemotande/! Tycker du det låter banalt? Då ska vi gå igenom varför det är så pass viktigt att behärska ett gott bemötande; det visar sig nämligen väldigt snabbt att dålig kommunikation kan innebära konkurs för ett företag.

Det handlar om vett och etikett

Bonnige Bo, Tantiga Tanja, Lata Lisa – vem är du på jobbet? Den frågan ställde NT.se sina läsare och fick till svar en hel drös olika jobbtyper man handskas med varje dag. Vi betraktar ofta oss själva som föregångare och har en neutral syn på vårt bemötande – ofta önskar vi att alla var precis som oss själva. Men bortom ens egen självbild växer andras omdömen emot en, ofta utan ens vetskap. Är det kanske så att folk tycker du verkar otrevlig, dryg – rentav fräck? Sitter du och slafsar i dig maten under lunchen, sörplar du i soppan och avbryter du folk som pratar?

Och hur står det egentligen till med ens relationer till kollegor, får man vägra jobba med en kollega som jag tappat förtroendet för?

En del går så långt som att hävda att de handskas med psykopater på sin arbetsplats. Man dras in i obehagliga situationer på AW:n och kanske riskerar din kollega att ni tappar kunder genom att bete sig ohövligt under en representationslunch och så vidare.

Egenskaper som brukar uppskattas hos kollegorna är:

  • En positiv inställning
  • Att man är hjälpsam
  • Humor
  • Beröm för andras arbete

Eftersom gränserna är mycket subtila är det svårt att veta när man drar något för långt. Ingen uppskattar heller någon som pratar oavbrutet eller inte diskar sin kaffekopp. Ett framgångsrikt bemötande handlar i slutändan om ren vett och etikett, något man kan träna på att behärska bättre.